Isomac.se

Salt-n-Pepper logo
site intro

NYHETER

post cover
Comments(0)

Kaffe är en dryck som älskas av många och vi i Sverige tillhör bland de största konsumenterna av kaffe när det gäller mängden kaffe som varje person dricker per år. För många, mig inkluderat, så är kaffe inte bara en nödvändighet eller något jag gärna dricker, det är också ett måste, framför allt på morgonen när det gäller att vakna till liv och få en bra start på dagen. Om jag inte får en kopp eller två direkt efter att jag har vaknat då kan detta förstöra hela dagen för mig. Skulle jag säga att jag är beroende av kaffe, absolut. Går jag en dag eller två utan att dricka en enda kopp, då kan detta resultera ibland annat ihållande huvudvärk.

Positiva effekter

Kaffe har som jag nämnt tidigare en rad både positiva och negativa effekter för olika delar av kroppen. Bland de positiva effekter vi hittat så finns det forskning som tyder på att två specifika antioxidanter i kaffe kan motverka diabetes.  Det rör sig om antioxidanterna cholorogenic acid och quinides vars som har en inverkan på kroppens celler och dess känslighet mot insulin, ämnet som kroppen använder sig av för att reglera nivån på blodsockerhalten. Nu måste det dock påpekas att detta gäller då en måttlig konsumtion av kaffe och med måttlig menar vi mellan en och fyra normalstora koppar kaffe per dag.

Koffeinet, människans bäste vän?

Förutom dessa antioxidanter så har även koffeinet i kaffet positiva effekter på människan. Koffein är idag det mest konsumerade centralstimulerande medlet i världen där man uppskattar att upp emot 70 procent, om inte mer av världsbefolkningen konsumerar koffein på ett eller annat sätt, vare sig det är genom kaffe, te, energidrycker eller på andra sätt så som tablettform. Precis som när det gäller antioxidanterna så ska konsumtionen ske i måttlig mängd och görs detta, då har studier och forskning visat positiva effekter på äldres kognitiva förmåga tillsammans med både Parkinsons- och Alzheimers sjukdom. Men nu är det inte nödvändigtvis hälsoeffekten som gör att så många dricker kaffe. För mig personligen så hjälper det mig att hålla koncentrationen när jag sitter vid datorn och arbetar som copywriter. Jag vet även att detta är en livlina för bland annat pokerstars spelare som inte bara måste hålla skärpan under en längre tid utan även att hålla sig vakna, det samma kan även sägas för individer som jobbar på distans under oregelbundna tider, personer som exempelvis är bosatta utomlands men arbetar gentemot svenska arbetstider, vilket innebär sena kvällar och nätter. Men som med allt så bör konsumtionen vara inom måttliga och rimliga mängder. På tok för mycket kaffe eller koffein varje dag kan också resultera i negativa effekter på kroppen så var försiktig med ditt kaffeintag, även om det är otroligt gott att dricka.

Negativa effekter

Självfallet, som jag nämnde, finns det även negativa effekter med att dricka kaffe, speciellt om man gör det i allt för stora mängder. Ja du dricker kaffe för att hålla dig vaken och bibehålla koncentrationen, men sen när du är klar, hur ska det då gå när det är dags för att sova? Ja koffeinet hjälpte dig när behovet fanns där, när du behövde sitta uppe länge och göra klart det du höll på med, men sen då, när du väl är färdig med allt, hur ska du då kunna somna med allt detta koffein i kroppen. Enligt uppgifter ska det ta upp emot sex timmar innan koffeinet försvinner ut ur kroppen och till dess inverkan upphör. Förutom att koffeinintaget kan ha en negativ effekt på sömnen, kan det även ha en negativ effekt på magen speciellt om man dricker på tok för mycket kaffe varje dag. Ett resultat av detta kan bli en upprörd mage och diarré tillsammans med en ökning av magsyreproduktionen. Valet av vilken typ av kaffe ni dricker har också en inverkan på kroppen, där vissa typer av kaffe är sämre än andra. Den äldre generationen, först och främst, som föredrar att dricka kok- eller ofiltrerat kaffe, utsätter kroppen för höga halter av ett ämne som kallas för cafestol och resultatet av detta leder till en ökning av det onda kolesterolet, något man bör undvika för kroppens bästa. Kaffekonsumtion påverkar också kroppens förmåga att absorbera vissa ämnen så som magnesium, kalcium tillsammans med vissa mineraler. Dricker ni stora mängder kaffe varje dag, då kan det vara på sin plats att ta extra tillskott av dessa ämnen eller kontrollera era värden hos en doktor.  Trots alla dessa både positiva och negativa effekter som kaffe medför så är det inte allt för många som rent ut sagt bryr sig om dess effekter. Istället är man ute efter den goda smaken och dess förmåga att vakna till på morgonen, allt annat blir ”bara” biprodukter som man helt enkelt vänjer sig vid, i alla fall när det gäller mig och folk jag pratat med i min närhet.

Categories
Blog