Isomac.se

Salt-n-Pepper logo
site intro

NYHETER

post cover
Comments(0)

Det har genomförts över 18000 studier och rapportering över de senaste årtionden där man tagit en närmare titt på vilka negativa effekter kaffedrickande har för människan. Dessa måste självfallet ställas i förhållande till dryckens positiva effekter så som minskad risk för typ 2 diabetes, minskad risk för Alzheimers, demens och Parkinson tillsammans med positiva effekter för både hjärta och lever. Men nu får man ställa sig frågan om de positiva effekterna överväger de negativa. Visst är kaffet gott och medför en massa positiva saker, men lika så kan de ge negativa effekter och ibland riktigt dåliga effekter som påverkar persons dagliga levnad. Om en person är exempelvis koffeinintolerant, då kan kaffet skapa irritation och ångest om det konsumeras i stora mängder. En av de största negativa effekterna är beroendet av koffein som kaffet kan skapa. VI har säkert alla sett en person som inte fått sitt dagliga kaffe och hur dennes humör då påverkas på ett ytterst negativt sätt.

Påverkar sömnförmågan

sleep-coffee-22En uppenbar och påtaglig negativ effekt är hur kaffet påverkar en persons förmåga att sova. Koffeinet i kaffet har en kemisk effekt på cellerna i blodet som gör att deras aktivitet ökar samtidigt som cellernas förmåga att återgå till ett normalt tillstånd fördröjs. Det är just detta som gör det svårt för personer att somna. Normalt tar det omkring 6 timmar innan intaget koffein försvinner ut ur kroppen.



Kolesterolvarning

Om ni föredrar att dricka kokkaffe eller ofiltrerat kaffe, så som kaffe från en så kallad French Press eller turkiskt kaffe, då ska ni vara medvetna om att dessa typer av kaffe innehåller höga halter av ämnet cafestol, ett ämne som ökar nivåerna av LDL, det så kallade ”onda kolesterolet”. Ni rekommenderas därför att endast dricka filtrerat kaffe och hålla er borta från dessa kaffesorter.

7451577516_ed9dcda775_b-0-0

Kaffekonsumtion och graviditet

Gravida kvinnor, kvinnor som ammar eller som försöker bli gravida bör vara försiktiga med sin kaffekonsumtion. Gynekologer har sagt att kaffe i måttliga mängder är ofarligt för gravida, så länge det inte innehåller allt för stora mängder koffein. Maxrekommendationen per dag ligger på 200mg koffein, motsvarande två koppar kaffe per dag. Läkarna rekommenderar dock kvinnor som försöker bli gravida, som redan är gravida och som ammar att dricka koffeinfritt kaffe för att minska eventuella komplikationer från drycken. Dricker en ammande kvinna kaffe med koffein kan detta koffein överföras till bröstmjölken och vidare till barnet vilket i sin tur kan resultera i rastlösa eller lättirriterade barn. Skulle ni som kvinna märka detta på era barn, pröva då att växla til koffeinfritt kaffe och se om det har en positiv effekt.

3-coffee-istock_thinkstock

Andra negativa effekter

Precis som hos barn som fått koffein genom bröstmjölken kan även vi vuxna känna av exakt samma effekter som barnen. Dessa negativa effekter kan göra dig nervös, rastlös och lättirriterad samt förstärka panikreaktioner och som jag nämnde här ovan, försämra sömnen. Kaffe kan också hämma järnupptaget och öka risken för blodbrist. För att undvika detta rekommenderas ni att inte dricka något kaffe minst en timme innan måltid och att undvika att ta en kopp direkt efter måltid.

Categories
Blog