Isomac.se

Salt-n-Pepper logo
site intro

Om mig

post cover
Comments(0)

Starbucks är en amerikansk kafékedja som sedan sin start år 1971 har vuxit otroligt mycket. De är kända runt om i världen och det finns strax under 25 000 Starbucks i 74 länder. I Sverige finns det 17 stycken. Starbucks är amerikanskt och det är där de flesta av Starbucks kaféer ligger. I USA finns det nämligen cirka 13 400 Starbucks. Det land som har näst flest Starbucks är Kina som har cirka 2 500 Starbucks följt av Kanada som har strax över 2 300 Starbucks. Med de siffrorna förstår man att Starbucks största marknad alltid varit, och kommer förbli, den amerikanska marknaden.

Historia

Den första Starbucks öppnades år 1971 i Seattles historiska Pike Place Market. Utåt sett väckte inte butiken särskilt mycket intresse då det enbart var en smal front, men de kunder som gick in var överlag nöjda när de gick ut. Starbucks skulle börja växa från och med år 1981. Det året gick en man vid namn Howard Schultz in på ett Starbucks och tog en kopp Sumatrakaffe. Schultz förklarade att han drogs in i Starbucks atmosfär och såg potentialen i företaget. Han blev snabbt en del av Starbucks och blev marknadschef. Två år efter han satte sin fot i Starbucks reste han till Italien där han blev helt häpen över de italienska kaffebarerna och hans mål blev direkt att få den italienska traditionen med kaffebarer till USA. Innan han åkte till Italien hade han utvecklat Starbucks till en grossistverksamhet för kaffe, men även öppnat Starbucks i Seattle. Konceptet med de italienska kaffebarerna valde han att prova på de Starbucks som fanns i Seattle. Strax efter lämnade han dock Starbucks för att skapa en egen kedja av kaffebarer som han döpte till II Giornale Coffeehouse. Han återvände dock till Starbucks år 1987 när han köpte upp Starbucks med hjälp av investerare. Det var runt denna tid som Starbucks skulle komma att bli stora.

Starbucks blir stora

Företaget växte fort och det öppnade Starbucks runt om i USA. Under hela 1990-talet öppnades en ny Starbucks nästan varenda dag och man spred sig utomlands, till en början till Kanada. Idag finns Starbucks i hela 74 olika länder och man planerar att öppna 900 nya Starbucks utanför USA inom bara några år. Samtidigt kommer man stänga ungefär lika många Starbucks i USA då man helt enkelt överetablerat sig där. Trots att man finns representerad i 74 olika länder så utgör den amerikanska marknaden två tredjedelar av Starbucks inkomster. Detta är självklart något som Starbucks vill ändra på och jobbar kontinuerligt med. Varje land har sin egen Starbuckshemsida där man kan läsa om menyn på sitt språk och man försöker att få fler kunder i sina kaféer hela tiden. Om man lyckas med det som de vill, att jämna ut varifrån inkomsterna kommer ifrån, återstår att se, men deras förutsättningar för att lyckas är mycket goda. I många länder är detta med kaffebarer inte något som slagit igenom ännu, lyckas Starbucks med att få de länderna att hoppa på kaffetrenden så kommer man definitivt öka sina inkomster från de Starbucks som ligger utanför USA.

Starbucks blir stora
Categories
Blog